Tworzenie kwerendy wybierającej i raportu

Tworzenie kwerendy

Kwerenda jest zapytaniem skierowanym do tabeli lub innej kwerendy. W wyniku jej wykonania wyświetlone zostaną rekordy tabeli w liczbie i kolejności spełniających warunki zapytania. Kwerendy pozwalają na różne sposoby oglądać, zmieniać i analizować dane. Można ich również używać jako źródeł rekordów dla następnych obiektów (formularzy, raportów i stron dostępu do danych). Najczęściej używanym typem kwerendy jest kwerenda wybierająca.

  • umożliwiają dostęp do danych w jednej lub wielu tabelach
  • automatycznie wybierają i przetwarzają dane np. wykonywanie obliczeń, zmiana wartości, sortowanie rekordów
  • usuwanie danych z tabeli
  • tworzenie tabel
  • łączenie informacji pochodzących z wielu tabel
  • wprowadzanie zmian w tabelach

Kwerenda zawiera następujące wiersze:

  • pole – nazwa wybranego pola z tabeli
  • tabela – nazwa tabeli z której pochodzi wybrane pole
  • sortuj – do wyboru rosnąco/malejąco, domyślnie bez sortowania
  • pokaż – do wyboru tak/nie
  • kryteria – wiersz w którym wpisujemy parametry zapytania
  • lub – wiersz w którym wpisujemy parametry zapytania

W przypadku braku parametrów zapytań i porządku sortowania, po uruchomieniu kwerendy wyświetlona zostanie cała zwartość tabeli

 

Sposób tworzenia kwerend

  1. Wybór zakładki Kwerendy.
  2. Klikniecie na przycisk Nowy.
  3. Wybór sposobu tworzenia zapytania: wykorzystanie kreatorów, samodzielny projekt.
  4. Wybór tabeli/kwerend na podstawie, których utworzona będzie kwerenda.
  5. Określenie w oknie projektu charakterystycznych parametrów dla kwerendy (kryteria wyboru, sortowanie itp.).
  6. Zapis kwerendy.
  7. Wykonanie kwerendy.

 

Wyświetlanie kwerend

  • Widok Arkusza danych–podgląd danych w postaci tabelarycznej tabelarycznej
  • Widok Projektu–definicja kwerendy w szablonie QBE
  • Widok SQL–definicja kwerendy w języku SQL

Kwerendy wybierające –szablon QBE

Zadanie 1

Wykonaj następujące kwerendy:

  • Książki danego gatunku np. przygodowe,
  • Czytelnicy z danej miejscowości np. z Sosnowca,
  • Nowości literackie książki wydane w tym roku,
  • Książki danego autora,
  • Czytelnicy z danej miejscowości lub innej miejscowości,
  • inne własne kwerendy

 

Raporty

Jest to konstrukcja systemu bazy danych, która służy do definiowania postaci i zawartości danych pobieranych z tabel, a następnie umieszczanych na wydruku.

Pola mogą być zależne od siebie. Wykorzystuje się kontrolki, które mogą zawierać wyrażenia arytmetyczne i logiczne.

Raport jest wygodnym sposobem prezentacji danych. Użytkownik ma pełną kontrolę nad rozmiarem i wyglądem wszystkich elementów raportu, dzięki czemu może wyświetlać dane w żądany sposób, według własnego uznania. Raporty opierają się na tabelach lub kwerendach

Raporty z założenia tworzy się po to, by  efekt w przejrzystej postaci. Zatem naturalną konsekwencją jest także wydruk wspomnianego zestawienia.

 

 

Author: ZSE

Share This Post On
Skip to content